pondělí 26. října 2009

LA4 - Panoptikum (Recenze CD)

Gyzmo není s českou scénou spokojen a nebojí se to říct. Jeden z nejvýraznějších českých raperů (jak názorově, tak hlasově) konečně vydal sólovku, které nese podtitul Panoptikum. Jak si Lafor poradil?

Desku otvírá skladba s obligátním názvem Intro, které je kupodivu regulérní tříminutovou záležitostí, které vévodí temnější beaty, kde se o melodickou linku stará melancholický klavír. Jako intro parádní, jako jednotlivá skladba obstojí slušně. Vrchol alba nastává hned s prvním setem skladeb  - s titulní Panoptikum a Hurikán s hostujícími PSH. Panoptikum je jednak skvěle nazvučeno -  beaty mají prostor tak akorát a Laforův text je klasickou básní o zázemí českého rapu, ale podání je excelentní. Z celého tracku mám pocit, že hlavní aktér ví o čem mluví. Následující Hurikán s nasamplovaným Daliborem Jadnou je druhou opravdovou peckou na albu - i když jde o tradiční ego-hunting ve skupinovém podání (Vladimir 518 a Orion) nelze tracku upřít skvěle vytvořenou bicí linku s vkusnými údery, které předchází refrénu.

Celá nahrávka se nese v duchu temných, prostorných beatů a nejinak je tomu i u další skladby - Další Otázky. Gyzmo nepřekvapuje, pálí slova v jasném rytmu za doprovodu jasně rozpoznatelných beatů. Pochvalu si zaslouží zejména nasamplované řinčení kovu - to je hodně dobré, i když celkově track kvalit předchozích skvostů nedosahuje. Marko se předvedl v beatech k Je tu Backstage? a je nutno říci, že se mu skladba fakt povedla. Syntetické bicí tvoří přesnou atmosféru, kterou doplňuje povedený text. Je tu Backstage? patří k nejlepším na albu také díky hostujícímu Vecovi.

Beaty k V terénu se mi, pravda, vůbec nelíbí. Podivně roztříštěná linka ničí i docela dobrý text. Knowhow s Indym servíruje text opět o rapování, lehčí průměr si utrhl za instrumentální podklad postavený především na syntetizátorech. Jedna z bezkonkurenčně nejlepších skladeb alba však teprve čeká. Gyzmo vs. X-Kmen má geniální beat s tajemnými samply, hororovým textem a parádním projevem Vladimira 518. Drogovému tématu se věnuje Na Váhách, kde vypíchnu především solidní refrén. Bohužel od tohoto momentu jsou si beaty hodně podobné, což sice udržuje jakousi ucelenější atmosféru desky, ale taky začně trochu nudit.

Nejhorší dojem na mě udělala jednoznačně Mánie, kde jsou hostující Supercroo vážně trapní - jak textově, tak stylem projevu. Po relativně zkousnutelném Hugovi nastupuje James Cole, který je totálně mimo. Nejhorší z desky. Reputaci se naštěstí napravuje v následujícím Krachu, který se sice nese v již slyšených beatech, kde se střídají ůzné druhy syntetizérů, což bicí lince dopůjčuje jakoustakous rozmanitost. Textově jde opět o téma, kterým je prolezlá deska - a sice o špatnosti dnešního hip hopu, který je třeba napravit. Instrumentálně jedna mínus, textově dvě mínus.

Ve Všechno zlý je k něčemu dobrý hostují Pio Squad. Nevím, možná jsem vůči nim zaujatý, ale mě jejich styl rapování (a především hlas hlavního aktéra) vůbec nebere. Rádoby etnické beaty a rychlopalný styl Lafora k sobě nejdou. I když se sice dobré momenty najdou, jde sotva o lehký nadprůměr. Na placku se dostal i remix Je tu Backstage, kde se totálně změnil instrumentální podklad, kam se přidaly mimo jiné i "cinkací" zvuky.  I když není remix špatný, kvalit původního tracku nedosahuje. Celou desku pak uzavírá čistě instrumentální Outro, které je docela příjemnou tečkou za celou nahrávkou.

Jsem z Panoptika trochu na pochybách - na jedné straně tu máme řadu skvělých tracků, na straně druhé "skvosty" typu Všechno zlý je k něčemu dobrý, nebo Mánie. Jako hlavní výtku zbylé sady skladeb bych vybral příliš podobný instrumentální podklad. Jinak Lafor vytvořil solidní desku, na kterou může být hrdý (a to věřte, že on bude).

Nejlepší kousky: Panoptikum, Je tu Backstage?, Hurikán, Gyzmo vs. X-Kmen