sobota 17. května 2014

Návrat do doby velkých reportáží v Leica Gallery s Thomasem Hoepkerem

Psal se rok 1963 a Thomas Hoepker, fotograf německého časopisu Kristall, dostává zelenou k i na tehdejší poměry velkolepé cestě do Spojených států. Během dvou měsíců nafotí s píšícím kolegou Winterem téměř čtyři tisíce filmů a výsledná šedesátka fotografií vyjde v pěti po sobě jdoucích číslech časopisu. Výběr snímků z cesty dlouhé 27 tisíc kilometrů přináší pražská Leica Gallery.


A clown at a lunch counter in Reno, Nevada 1963 / © Thomas Hoepker / MAGNUM Photos


Zlatá šedesátá se v podání Thomase Hoepkera nekonají. Minimalistický interiér galerie zaplnily fotografie, které ukazují chudobu, rasistické tendence i prázdnotu života mnoha obyvatel tehdejší Ameriky. Ve školské ulici sice najdeme i téměř humorné snímky, ale i ty si nesou nádech vyčítavé ironie. Hoepkerovo svědectví je angažované a v tom je jeho největší síla. Dobu neidealizuje, oproti zažité představě ji spíše demaskuje.

Heartland můžeme srovnat s podzimním cyklem Personal best od Elliotta Erwitta, který v Leica Gallery vystavoval na přelomu roku a jeho část se šedesátým letům věnovala také. Oproti němu je ale Hoepker přímější, ironičtější, temnější a kritičtější. Což je poloha, která jakkoli nemusí být divácky nejvstřícnější, o to autentičtější předává sdělení.

Thomas Hoepker - Heartland, 15.4. - 15.6.2014, Leica Gallery Prague