úterý 2. srpna 2011

Za všechno můžou elfové

Jestli jste si začínali myslet, že je snad bezpředmětnému obviňování videoher jakožto pojistky násilných činů konec, jste na omylu. Po Breivikově ,,akci" v Norsku se opět objevila spousta hlasů, že přece on hrál tu jedinou a špatnou hru. A že neuhádnete která to byla? World of Warcraft.

Což o to, nějaká ta skupinka zaslepenců a odpůrců násilí ve hrách se vždycky najde, jenže norský Coop si vyložil právě tuhle skutečnost po svém a začal stahovat ze svých regálů nejen všechny hry kde se střílí po lidech (Counter-Strike, Call of Duty atd.), ale právě World of Warcraft. Přitom každý, kdo hru hrál může potvrdit, že co se množství a především reálnosti zborazovaného násilí týče, jde o titul naprosto nepodstatný.

Ono se to nesmírně hodí - viděli jsme to už několikrát. Někdo provede špatnou věc a aby nespadla všechna vina na neschopné policisty/vládu/správu města/bůhvíkoho, vybere se jako oběť právě nějaká hra co je po ruce. Stávalo se tak v devadesátých letech (zde figurovaly spíše hry deskové a to především Dungeons and Dragons), stávalo se to i po roce 2000 (střelba v Columbii a spoustu případů, kdy se pachatelé ohavných činů dokonce vymlouvaly, že je k tomu donutilo to špatné, hrozné a dětikazící GTA) a děje se to i dnes a teď. Většinou ale zprávy obviňující videohry taktně zamlčují, že dotyční měli psychické problémy, byli šikanování, připravovali svůj čin mnoho let dopředu a nikdo je neodhalil a podobně.

I přesto, že už minimálně přes deset let jsou videohry přirozenou součástí mainstreamové zábavy a oborem, kde se točí nesmírně veliké peníze, stále se svaluje vina na ně. Proč ne na násilné filmy, na extrémní hudbu - to mi přijde také jako výborná berlička, jak vysvětlit teroristický čin - poslouchal až příliš The Dillinger Escape Plan!

A co se týče world of warcraft, mezi jedenácti miliony lidí určitě najdete jednoho, který má násilné sklony a nemá to k zbrani daleko. Stejně jako v reálném světě.