čtvrtek 8. prosince 2011

190260 stažení - model Radiohead v herním průmyslu

O projektu http://www.humblebundle.com/ jsem slyšel poprvé v souvislosti s účastí nezávislého týmu Introversion, který stojí za takovými klenoty jako DEFCON, Uplink, nebo Darwinia. V podstatě se jedná o to, že se na omezenou dobu na webu HumbleBundle objeví nějaká nabídka sady nezávislých her, za kterou můžete zaplatit, kolik jen chcete.

Pokud tušíte, že jste tenhle obchodní model už někde viděli, máte pravdu. Poprvé s ním vyrukovali Radiohead u své desky In Rainbows a od té doby je v hudebním průmyslu kopírován v různých podobách doteď. Může ale fungovat v herním průmyslu?

Překvapilo mě to - nečekal jsem, že se o něco podobné někdo v herní branži pokusí. Pokud se ale zpětně ohlédnete, paralela mezi hrami a muzikou je velice silná. V obou odvětvích se krade (= pirátí) o sto šest a v obou jsou hlavní vládci trhu obrovské vydavatelské firmy. I přesto je ale herní trh podle mého zdravější - služby jako Steam jsou tím správným směrem (to, že jsou tu úskalí jiná, jako například tupé ochrany proti kopírování, nepomíjím - téma je mimo rozsah tohoto článku). HumbleBundle je výborná platforma pro nezávislé týmy, jak se zviditelnit. Za takovouhle nabídku se i někteří lidé, kteří zrovna indie hrám nefandí zamyslí a tvůrcům pár dolarů přihodí, protože pokud se jim hry nebudou líbit, nebude ta ztráta tak bolet jako u nového Call of Duty za patnáct stovek.

Abych ale lépe popsal celý princip HumbleBundle - není to jenom balík her za cenu, jakou chcete. Část z ceny jde do charitativních organizací a pokud svojí cenou překročíte aktuální průměrnou sumu dostanete ještě pár her jako přídavek (u Introversion to byla Aquaria a Crayon Physics, obě dobře hodnocené hry). To stále není vše - svoje peníze můžete rozdělit podle svého uvážení mezi hlavní vývojářský tým, charitu, HumbleBundle (na trafficu to taky něco stojí) a vývojáře bonusových her. Výtečné - mít takovouhle (minimálně zdánlivou) kontrolu nad tím, kam moje dolary potečou je velice příjemné. Jak to vůbec, v řeči čísel, dopadlo?

Sedmset osmdesát tisíc dolarů je slušná částka. A troufám si tvrdit, že touhle akcí si v Introversion spolu s charitami a HumbleBundle slušně nahrabali. On tu funguje takový ten ,,komunitní, nezávislý" duch. Však to vidíte, průměrná cena, kterou byli lidé ochotni zaplatit je zdaleka nejvyšší u Linuxu, kde je komunita velice silná. U Apple samozřejmě taky, ale a) poněkud jiná, co se týče přístupu a za b) lidí, co by na Macu hráli indie hry bude určitě méně. Taky považte, že je to skvělá nabídka - samostatně koupené by tyhle hry za standardní cenu stály o mnoho víc.

V Introversion navíc udělali tu pěknou věc, že kupujícím jednak dali pár technologickým dem navíc (generátor měst a destrukci města za použití voxelů) a druhak jim dovolil přístup do zdrojových kódů - kabrňáci! Takováhle otevřenost se nevidí, zvlášť ne u firmy vyvíjející počítačové hry! Je to v podstatě obdoba vydávání multitrackových nahrávek u těch hodných (Trent Reznor :)) hudebníků, které dovolují posluchačům bez problémů vytvářek svoje vlastní remixy. A je velmi pravděpodobné, že si spoustu lidí co si od Introversion balík koupilo s jejich další hrou řekne - to je od těch hodných anglických vývojářů, to si poběžím koupit! A navíc k tomu všemu dostanete Steam klíče, takže si hry můžete zaregistrovat!

Je to velice zajímavý, sociologicko-obchodní pokus. A takovým rozhodně fandím - snad se v  blízké době dočkáme podobně pěkné nabídky, protože za to rozhodně stojí :) A promiňte, jdu hrát DEFCON :)