středa 7. prosince 2011

Portal 2 - recenze pro hráče jedničky

Když jsem přemýšlel, jak napsat recenzi Portalu 2, došel jsem k tomu, že ji chci pojmout jinak, než ostatní. Rozhodl jsem se, že svým článkem budu mířit speciálně na ty, kteří hráli (a dohráli) původní Portal. Od vás, čtenářů, tedy očekávám obeznámenost z elementárními principy hry, světem Portalu a příběhem prvního dílu - pokud jste Portal nedohráli tak dál nečtěte dál! V následujícím textu se totiž mohou objevit spoilery týkající se právě jeho, které by vám mohli zážitek ze hry zkazit. A pokud jste ho opravdu nehráli, tak si ho honem běžte sehnat - stojí totiž za to :) Vy ostatní - pojďme na to!

S pokračováními je to těžké - známe to sami, první díl je učiněná pecka a druhý jen nastavovaná kaše. Zkraje - tohle se u druhého dílu Portalu ani náhodou nestalo. Dokonce se podařilo nečekané a Portal 2 překročil stín svého předchůdce a posunuje portálovou zábavu na úplně jiný level (doslova :)) - je to prostě skvělá hra!
Jak už asi víte, Portal se nebere vážně. Ačkoliv se to může nezainteresovaným osobám znát, tak víte, že už jednička hýřila chytrým humorem GlaDOS a měla nejvtipnější závěrečné titulky, co jsem kdy u hry viděl. Portal 2 jde dál. Mnohem dál. Oproti němu je, co se týče koncentrace (kvalitního!) humoru na jednu kapitolu, Portal 2 úplně jinde. Jednak je to dáno extrémně vtipnými postavami (na scénu přijde nový robůtek s roztomilým britským cockney přízvukem Wheatley) a jednak chutí autorů udělat si z legraci prakticky z čehokoliv. Zůstaly výtečné hlášky střílen a ironický jazyk GLaDOS, nově se představují plakáty informující zaměstnance Aperture Science, despotický vůdce celých laboratoří, celá řada bizarních achievmentů, které můžete během své cesty příběhovou kampaní nasbírat a spoustu vychytávek.

Ach ano, příběh. Jednička i přes náznaky příliš příběhová nebyla, dvojka to napravuje v celé parádě. I když hlavní linka není žádný opus, svoji logiku i konzistenci má. A to přesto, že začíná prakticky stejně jako jednička. V kůži dívky z předchozí hry se probouzíte z hibernace v nějaké své ubytovací kapsuli a rozkoukáváte se. Zde ale podobnost končí a následuje příběh plný zrady, odplaty a odpuštění :) A samozřejmě lásky - weighted companion cube je zpátky! :)

Beze změn v herním systému by se to asi neobešlo a proto se v Portalu 2 představuje několik nových prvků. Zmizely světelné koule a místo nich nastupují odrazové plošinky, které vás vymrští z jednoho do druhého místa, generátory mostů (vertikálních/horizontálních), barevné gely ( o nich později) a třeba lasery, kterými lze spustit rozličná zařízení. Spolu s lasery se pak objevují speciální hranolové krychle, které je dokáží odklonit do vámi požadovaného směru. Gely jsou tři - modrý, který funguje jako trampolína, oranžový, který dává rychlost a stříbrný - ten vám umožní kdekoliv v jeho ploše vytvořit portál. Ve finálních úrovních hry pak využijete všechno výše zmíněné včetně střílen, plošinek, krabiček, spínačů a kdoví čeho ještě z předchozího dílu - a to dohromady vám slušně zamotá hlavu.

On je Portal 2 celkově těžší než první díl, pokud se budeme bavit o hlavní kampani. Dokážu si představit, že člověka, co by hrál jako první právě dvojku může hra dost silně frustrovat. Úvod je vlažný a jste vrženi hned do akce. Několik menších zákysů jsem během hraní zaznamenal, ale ty mohou být způsobeny spíše nekompetencí recenzenta, než hrou samotnou :) Pokud se ale ve světě Portalu 2 naučíte chodit, odmění vás. Hra je výtečně vybalancovaná, není ani těžká, ani lehká - je zkrátka tak akorát. A, jak na Gamespotu psali, ,,makes you feel smarter." S tím souhlasím :)

O skvělém multiplayeru jsem toho už napsal dost tady, o něm se více rozepisovat nebudu. Technické zpracování je na slušné úrovni - není nejmodernější ale zato má velice malé nároky. Source engine je holt už celkem stará technologie, neuspokojí maximalisty, podle mě je však naprosto dostačující :) Po dohrání kampaně si ji můžete znovu spustit s komentářem a poté se pustit do výzev, které jsou zajímavé tím, že není nějaký daný cíl, čeho musíte dosáhnout (minuty, portály, ...), v grafu vidíte průměr komunity hráčů - a ten můžete hravě překonávat. Zároveň nelze vybrat, kterou challenge právě děláte - prostě v jeden moment děláte všechny.

Problémem je opět krátkost. Dohrání coopu a singleplayer kampaně mi celkově (podle steam počtů) trvalo kolem jedenácti hodin - z toho kampaň asi šest. A to je pořád na hru, která v krabicové verzi stojí sedm stovek docela málo. Jasně, challenges jsou challenges a achievementů je dostatek, ale i tak bych si představoval víc. Techniky jsem žádný problém, kromě občasného freeznutí (to mi dělala i jednička), nezaznamenal - tady je všechno v pořádku.

Ono najít nějaké zásadní chyby je těžké. Ony totiž nejsou. Portal 2 je velkým kandidátem na hru roku. Kombinuje originální svět, přístup, humor, skvělou gameplay a slušné zpracování v tom správném poměru. Pokud jste si zamilovali Portal 1, rychle kupujte - tohle bude láska ještě větší :) I za sedm stovek se vyplatí, lepší si ale bude počkat na nějakou sympatickou slevu na Steamu. A doufám, že se pak sejdeme někde na multiplayeru :)