sobota 14. ledna 2012

Proč jsou sofistikované mobilní hry k ničemu?

Kdysi jsme začínali s primitivním hadem na Nokii 5110, dnes vesele instalujeme na své smartphony hry, jejichž velikost přesahuje jeden gigabyte. Jak technologie a její miniaturizace postupuje, dostáváme na svoje stále výkonnější telefony stále hezčí a propracovanější tituly, které si v ničem nezadají s jejich počítačovými předchůdci před pár lety. Má to ale nějaký přínos? Je sice pěkné, že máme v telefonu kopie Halo a Call of Duty, ale obecně mě podobné pokusy nechávají chladným. Proč?

I když byl had na oné ,,padesátjednadesítce" hra extrémně primitivní, bavila královsky. V jednoduchosti je síla, což platí i pro moderní hry. Čím dál více zjišťuji, že mezi hrami, které si do svého androidího telefonu stahuji jsou většinou casual tituly - hry, u kterých nemusíte přemýšlet jak se ovládají, jsou jednoduché, ale zábavné. Co myslíte, že je (kromě roztomilosti :)) za úspěchem Angry Birds? Přesto stále společnosti jako Gameloft investují obrovské peníze a do vývoje sofistikovaných her jako N.O.V.A., nebo Modern Combat. A přesto mě tyto áčkové hry baví řádově méně, než jejich casual sourozenci. Pokusím se nastínit pár důvodů proč.

ZdlouhavostAngry Birds můžete během pár okamžiků rozehrát, za minutku udělat kolo a hru vypnout. Oproti tomu Modern Combat se svým systémem checkpointů prostě nejde ,,si jen tak na chvíli pustit", což z něj dělá hru špatnou na zabavení ve frontě na oběd, což je zrovna situace, ve které jednoduché mobilní hry hrajeme. Navíc je potřeba se na podobné hry celkem soustředit, což bez klidu dost dobře nejde.

Vysoká spotřebaJelikož jsou podobné hry graficky velice podařené, potřebuje všechna ta nádhera pořádný výkon, který se bez šetření energií prostě nedá z procesoru a grafického čipu dostat. Právě kvůli vyhlazeným hranám, filtrovaným texturám a částicovým efektům spotřebuje N.O.V.A. 2 taková kvanta drahocenné energie. A když přihlédneme k faktu, že průměrný smartphone více než den bez nabíječky nevydrží, radši si zahraji nepoměrně méně baterií zatěžující Blocks 2. Nikdy totiž nemůžu vědět, kdy budu ušetřené mAh potřebovat.

OvládáníTenhle bod je samozřejmě individuální, ale 3D střílečky a arkády se na displeji telefonu (i když to je 4,3'' LCD panel) nehrají dobře. Míření je nepřesné a i přes očividnou snahu výrobců nabídnout to nejlepší je mi stále nepříjemné. Zároveň ale chápu, že lépe to udělat asi nejde, toto je prostě vlastnost se kterou se těžko něco udělá. Ale i tak se počítá.

Doma si radši zahraji plnohodnotné hryZ výše zmíněného vyplývá, že ideálním místem na hraní podobných kousků by byl domov, kde byste nebyli limitováni nedostatkem elektrické energie, nebyli rušeni a měli dost času do hry se ponořit. Ale to si radši zapnu pc a spustím si pořádnou hru ovládanou myší, která je i oproti ovladačům konzolí pro například FPS o mnoho vhodnější.

Nakonec mi vychází, že jedním z mála míst, kde má podobné hry cenu hrát je například chata se zásuvkou a nedostupným počítačem, kde si můžete nahradit plnohodnotné střílečky těmi od Gameloftu. Jinde pro hraní podobných her nevidím smysl, leda tak v oslňování ostatních uživatelů jejich grafickou dokonalostí, což vám jistě v určité skupině přinese uznání, co že váš přístroj nedokáže. Jinak jsou spíš jen jedno velké haló.

O případné souhlasné/nesouhlasné reakce se podělte v komentářích!