středa 22. srpna 2012

Nelíbí se vám Timeline? Máte smůlu.

Facebook už před časem začal zavádět do akce novou podobu profilu, která je nazvaná Timeline. A jak to tak se změnami bývá, uživatelé si stěžují. Stěžují si na to, že na ně nikdo nebere ohled, že je Facebook arogantní, nebere v potaz přání uživatelů a bere jim možnost volby. A to je všechno dost možná pravda, ale stěžovat si nemá smysl - ani logický, ani praktický.

Facebook je služba, za kterou zaplatíte (v korunách) nulovou cenu. Upisujete se velké společnosti kdesi v USA, která vám na oplátku dá prostor k používání jejich sociální sítě. No jo, ale na oplátku čeho? Dá vám to za to, že se stanete (byť nevědomky) konzumenty další inzerce. Vy nemáte žádné slovo o tom, jak bude služba vypadat - to má jednak autor a jednak početná skupina těch, kteří na Facebooku chtějí mít svou reklamu. Jim je podřízen chod služby, oni jsou zákazníci - nikoliv vy. Vy jste jenom prostředek k přilákání zákazníků. A nevěřím tomu, že by Timeline s inzerenty Facebook nekonzultoval.

Jestli si Facebook myslí (a asi si nějak vypočetl a zjistil), že Timeline přiláká více lidí a udrží je delší dobu v dosahu reklamy, tak je jasné odkud vítr vane. Všechny ty bonusy jako pěkný nový obrázek v záhlaví a podobně jsou jenom úplatky za to, abyste na webu strávili delší dobu. Třeba zjišťováním toho, jak Timeline vypadá u vašich kamarádů.

A to platí i pro ostatní zdánlivě bezplatné sociální sítě a produkty. Možnost volby je jen zdánlivá. A potenciálně výbušná otázka - u Applu vám diktování toho, jak budete jejich produkty používat vadí, a jinde ne?