středa 19. června 2013

Barcampové panictví mě opustilo v Brně!

Používám sociální sítě a používám je rád. A jak tak pozoruju, tak kdo chce být cool, musí jezdit na konference. A protože cool chce být každý včetně mě, dostal jsem chuť na nějakou konferenci vyrazit. A jelikož jsem chudý a nemám na TEDx, nasedl jsem v pátek 14.6. na vlak do Brna s tím, že si konečně na vlastní kůži zažiju, jaký je ten Barcamp.

Pokud to nevíte, Barcamp je koncept svobodné konference, která se vyznačuje především tím, že je přístupná zdarma, řečníci jsou vybírání lidem z lidu (samotné akci předcházelo hlasování) a alespoň u nás bývá hodně informaticky a vůbec geekovský orientovaný. Toliko k tomu, co to cizí slovíčko (jehož etymologie mi je stále utajená) vlastně znamená. A je třeba podotknout, že záleží na tom, jaké přednášky si k navštívení vyberete, jelikož například na tomto Barcampu jich simultánně probíhalo (téměř) vždy pět.

Do hlM (hlavního města Moravy) jsem dorazil po dvou a tři čtvrtě hodinách jízdy, poté, co se mi na palubě vlaku Johan Gregor Mendel podařilo rozebrat kulturní rozdíly s americko-izraleským chlapíkem, kolem čtvrt  na deset. Potkal jsem se s pár lidmi, zhlédl závěrečný brněnský ohňostroj, popil v Mezzaninu a kolem druhé hodiny šel spát.

Ráno bylo jasné, že zlepšení mého zdravotního stavu (který byl už dva dny dozadu nahnutý) se nedostavilo a ve spojení s ním a špatně (byť v dobré víře) udělenými radami jsem odjel kamsi špatnou tramvají, a než jsem se v budově FIT VUT našel, bylo kolem půl desáté. Naštěstí registrace běžely bez problémů, dostal jsem placku, Kentico hrníček, pár tužek, bloček a samolepku se jménem a triko. Kvůli zpoždění jsem nestihl slavnostní zahájení, nicméně +Kate White jsem potkal a mohli jsme jít na první přednášku.

Abych byl upřímný, přednáška Roberta Janáka Sazba versus typografie, nebyla moc šťastná volba. Přestože jsem na ní získal nového followera (zdravím +Miro Hrončoka!) a přestože si přednášející vzal potenciálně hodně zajímavé téma, podařilo se mu ho zkazit formou a koncepcí. Obsah byl zmatený, plný cizích, typografických pojmů (musel jsem je těžce lovit z paměti) a ve výsledku vlastně ani nevím, co jsem se dozvěděl. Je fér ale přiznat, že jsme se deset minut před koncem zvedli a šli si zabrat místa do největšího sálu.

Tam totiž za pár minut začínal Adam Herout a jeho Co je špatného na vysoké škole. Super téma, Adam je evidentně zkušený řečník (hlas má, překvapivě, podobný Davidovi Grudlovi!) a i když jeho přednáška nebyla ani tak o řešeních a faktech, ale o námětech k přemýšlení, rozhodně spravila chuť. Bohužel jsem musel její část kvůli opětovným ozvěnám mé nemoci vynechat, ale alespoň jsem se vrátil právě včas na pěkný graf o rozložení emocí účastníků na projekt - počkejte si na záznam, je fakt vtipný.

O přestávce jsem se potkal s mojí (a jak jsem zjistil milou) followerkou @LittlePiggo a protože měl můj předchozí doprovod jiné plány, vyrazil jsem s ní na Fenomén finančního poradenství - jak funguje? od insidera Davida Hořínka, který v multi-level marketing firmě pracoval a mohl tak předat své osobní zkušenosti. Bylo to zajímavé a dobře připravené, David je dobrý řečník a tak se byla pachuť z nesmělého začátku už ta tam.

Následovala přestávka na oběd, během které jsem kroužil po okolí, závistivě sledoval opékající se prase a živil se tím jediným, co bylo pro můj žaludek na Barcampu vhodné - pár kusy jablek a hrušek. Od několikanásobných barcamperů jsem se dozvěděl, že po druhé návštěvě už se na přednášky chodit a nemusí a už se jen pije :) No, třeba k tomu poznání taky dojdu. Uviděl jsem na vlastní oči poprvé v životě Grudla, k mému velkému překvapení se ke mě přihlásil můj follower @_apopohys_ (potěšilo!) a zamířil na Bullshity o malých eshopech od Pavla Šímy.

Hezká, věcná prezentace, dobrý projev a provokativní téma - a podle toho, co jsem sám zažil pravdivé. Surová data, podložené argumenty o tom, že malý e-shop nemá příliš smysl rozjíždět. Na závěr nebyla klasická diskuze, ale hejtovací soutěž o trička. Hejtovalo se hodně, Pavel si to očividně užíval a hejty umně odrážel. Doporučuju záznam, bohužel pár minut mluvil bez mikrofonu, ale snad to bude v pohodě.

Jako další jsem se, stejně jako spoustu lidí, těšil na přednášku Ivana Kutila o matematice. Bohužel Ivan den před Barcampem onemocněl a organizátoři museli narychlo dát dohromady náhradní program - který byl ale skvělý!

Moje premiéra na Twitter wall


Hned na začátku mě odrovnal Radek Matěj se svou prezentací o Jak se stát product ownerem. Pro mě osobně nejlépe provedená prezentace na celém Barcampu - výtečný projev, doplněný o vtipné a názorné kresby, dokonalé flow. Protože jsem netušil, co to vlastně product owner je, povedlo se Radkovi mě vzdělat. A přestože byla přednáška určena pro účastníky různých projektů, zaujala mě a opět jsem se dozvěděl dost nového. Ještě jednou před @nikdo smekám a protože šlo o část přednášky určené pro WebExpo, mají se jeho účastníci opravdu na co těšit!

Druhá náhradní přednáška (Radek nemluvil moc dlouho) se věnovala seberozvoji, Aleš Vrána nadhodil téma Život jako hra. Zbytek petačtyřicetiminutovky se věnoval tomu, jak „gamifikovat“ život - odpovědět si na základní otázky (jak končí moje hra, s kým ji hraju, jak ji hraju atd.) a přistupovat k životní dráze jako k výzvě, k levelům. Přestože to bylo hodně sluníčkové, na videozáznam se vyplatí počkat. Nakonec tak jedinou vadou na kráse bylo Prezi, protože Aleš použil modré písmo na modrém pozadí a přečíst jej dalo práci. Zapojil jsem se do (plodné!) diskuze a dostal slušivý odznáček, protože trička byla jen za kritiku.

Průběžně jsem s lítostí sledoval jak ostatní ochutnávají suši, jedí opékané prase a konzumují výtečně vypadající chlebíčky, zatímco já jsem z bezpečnostních důvodů zůstával o nakrájených hruškách a jablkách.  Služby okolo vypadaly super, přistaven byl stánek Kofi Kofi, pití bylo hodně a během Barcampu jste se mohli zapojit do soutěže s Kentico, vyhrávat trička a třeba se nechat od lidí ze Seznamu pozvat na panáka.

Poslední dvě přednášky jsem strávil v narvané místnosti D0207 - nutno říci, že narvaná byla z dobrých důvodů. Hodně z nás bude vzpomínat na Čtení výrazů lidské tváře od Petra Krutého. Parádní přednáška, byť jsem ji celou proseděl na schodech. Rychlý a extrémně zajímavý vhled do světa vnímání výrazů tváře propojený s dalšími příbuznými obory (reklama, zjišťování lži, body language ad.) spolu s dobrou prezentací udělal svoje - Petr je navíc výborný řečník, svojí erudovaností působil místy téměř jako doktorand psychologie, a ne jako původem aj´ťák. Na video se moc těším, budu ho sdílet, jak to půjde.

Za bouřlivého potlesku s místnost trochu vyprázdnila a já jsem se mohl tak, aby se kruh uzavřel, vrátit k +Kate White a +Miro Hrončokovi na přednáškový závěr Barcampu - Štěpána Bechynského a Internet of Things. Nevěřili byste, co všechno jde s pár integrovanými obvody měřit a sestrojovat! Štěpán svůj čas totiž využil k tomu, aby nám ukázal, jak můžou fungovat malinké počítače zapojené do sítí. A hlavně, jak můžou fungovat užitečně. Abyste si to uměli přestavit - Štěpán demonstroval možnosti podobných zařízení na měření výšky hladiny řek (vzhledem k povodním aktuální), dokonce s praktickou ukázkou. Přes bezdrátovou síť byl s řídící stanicí propojený modul nesoucí čidlo vzdálenosti a stanice při kritickém přiblížení nějakého předmětu ukazovala, že je zaplaveno. Těžko popisovat slovy, nahrávky prý budou do dvou týdnu.

Z přednášky jsem se musel kvůli jedoucímu spoji vytratit pár minut před koncem diskuze, rozloučil se a zbytek cesty tramvají přemýšlel, jestli je to opravdu ten Štěpán z Digitu. Doma jsem pak zjistil, že byl. Kvůli mému zdraví a nemožnosti v Brně někde přespat jsem bohužel musel vynechat návaznou afterparty, která byla prý skvělá, a nezbývalo mi nic jiného než doufat, že to příště vyjde.

Můj první Barcamp jsem si i přes nepřízeň osudu užil - určitě mě uvidíte na nějakém nadcházejícím. Co třeba už na tom v Sobotce? A zatím se budu před spaním těšit z pohledu na své dvě placky s hořícím logem uprostřed.