pátek 13. prosince 2013

Control - (nejen) vizuální klenot

Hutná atmosféra umocněná převedením obrazu do stupňů šedi. Silné emoce. Životní příběh člověka, který je drcen mezi dvěma světy. A především kompozice, že by jednotlivé scény mohly jít z fleku na prodejní výstavu. Tak to je Control. Film nejen o legendární skupině Joy Division, ale hlavně o jejím frontmanovi, Ianu Curtisovi.


Je to 33 let od chvíle, kdy se epilepsií a životními problémy stíhaný Ian Curtis oběsil a v předvečer amerického turné tak ukončil působení kapely, která ovlivnila ostrovní zvuk na léta dopředu. Joy Division zrozeni z šedi Manchesteru sedmdesátých let svým temným zvukem okořeněným silnými Curtisovými texty definovali žánr post-punk. A přestože za svou kariéru dali dohromady pouze dvě studiová alba, díky jejich odkazu si dnešní pražští intelektuálové mohou notovat Love Will Tear Us Apart a nosit trička s motivem alba Unknown Pleasures.

Toliko historický úvod, nicméně Control je bez problémů stravitelný i bez něj. Sám režisér Anton Corbijn tvrdí, se snažil vytvořit dílo s obecnější platností. Podařilo se - život Iana Curtise je totiž zajímavý sám o sobě. Film jej mapuje od dospívání, okouzlení tehdejší populární hudbou, začátku milostného vztahu s dívkou Debbie, společné svatby, přes další životní zvraty až do hořkého konce. Jenže paralelně se svým osobním životem se Curtis snaží zvládat i ten umělecký. Píše texty, koncertuje a s Joy Division se snaží prorazit. Po upsání legendárnímu labelu Factory poznává belgičanku Annik a oba jeho světy se začnou komplikovat. Do toho zjišťuje, že má epilepsii, na kterou v tehdejší Anglii neexistuje pořádný lék...

Control jsem viděl už několikrát. Ale až při mém, počítám-li správně, čtvrtém zhlédnutí, jsem si uvědomil, jak je krásně natočený. Je zkrátka vidět, že Anton Corbijn má za sebou fotografickou kariéru. Precizně komponované záběry spolu se smyslem pro detail a prostor rozehrávají skutečně atraktivní vizuální podívanou. Svoje dělá i to, že Corbijn točil na klasický filmový materiál (byť byl převeden do monochromatična až zpětně) a geniálně zvolené exteriéry.


Vizuální stránka vytváří pole pro silné emoce a velký, tragický příběh. I díky výbornému výkonu Sama Rileyho, představitele Iana Curtise, se člověk ani nediví, že Control měl úspěch i u dámského publika. To dokládá, že není jen životopisným filmem pro pár fanoušků Joy Division ve vytahaných svetrech, ale svébytným uměleckým dílem.

Podívejte se na něj.